Geef een zoekterm op
index sitemap advanced
zoekmachine door freefind

Scan bezoekinfo

Vul het aanvraagformulier voor een groepsbezoek in

Lees en teken het gastenboek

Bekijk en download de folder van Ouvrage Fermont


Ouvrage Fermont

Planning en bouw van de sector Crusnes Sector Crusnes
De bouw van Fermont De bouw
De jaren 1936-1939 1936-1939
"Drôle de guerre" "Drôle de guerre"
De oorlogsdagen in Fermont De oorlogsdagen
Fermont tijdens de oorlog Fermont tijdens de oorlog
Na de oorlog Na de oorlog

Rondom Fermont Rondom Fermont
Plattegrond Plattegrond
Manschappeningang Manschappeningang
Munitie-ingang Munitie-ingang
Munitiemagazijn Munitiemagazijn
Kazerne Kazerne
Eelektrische centrale Elektrische centrale
        Gevechtsblokken
      gevechtsblok 1 Blok 1
      gevechtsblok 2 Blok 2
      gevechtsblok 3 Blok 3
      gevechtsblok 4 Blok 4
      gevechtsblok 5 Blok 5
      gevechtsblok 6 Blok 6
      gevechtsblok 7 Blok 7

Het museum van de Maginotlinie Museum van de Maginotlinie
mogelijkheden voor bezoek Een bezoek aan Fermont
aanvraag groepsbezoek Aanvraag groepsbezoek
Download de folder Download de folder
Terug naar beginpagina Home

De jaren 1936-1939...aanloop naar een oorlog

Hoewel de Vestingtroepen hun ouvrage bemand hadden, was er nog heel veel werk te doen in het gebied achter de verdedigingslinie. Allerlei projecten werden uitgevoerd, maar in mei 1940 was het ouvrage nog niet helemaal af. Hieronder een kleine opsomming

  • De logistieke infrastructuur
    Voor een goede functionering van verdedigingswerken was een goede structuur in het achterland van levensbelang. Troepen moesten worden ondergebracht in de nabijheid van de ouvrages. Voorraden moesten gemakkelijk kunnen worden aangevoerd en ook energie in de vorm van elektriciteit was noodzakelijk. Dit vertaalde zich in de aanleg van wegen, spoorwegen, munitiedepots, genieparken, verdeelstations voor hoogspanning en kazernedorpen.


  • Het verblijf van de troepen
    Ook in vredestijd was een klein gedeelte van de bemanning van een ouvrage aanwezig. Bij een mobilisatie moesten de troepen zo snel mogelijk hun ouvrages kunnen bereiken. Het was niet mogelijk om lange tijd in een ouvrage te verblijven, want de levensomstandigheden lieten dit niet toe. Daarom werden er kazernedorpen(cité's gebouwd.
    Voor de tijdelijke bezetting in vredestijd waren er houten barakken in de onmiddellijke nabijheid van een ouvrage. In geval van oorlog konden deze dan in brand gestoken worden.


  • De bevoorrading van de ouvrages
    Militaire wegen voor de bevoorrading van Fermont en Latiremont

    In de sector Crusnes was de bevoorrading van de artillerie-ouvrages voorzien met smalspoortreinen. De drie grote ouvrages in deze sector: Fermont, Latiremont en Bréhain hadden een munitie-ingang voor smalspoor. Door geldgebrek werd deze structuur niet meteen gerealiseerd, maar verschoven naar een tweede bouwperiode. Door het uitbreken van de oorlog is dit niet meer gerealiseerd. Om het transport per vrachtauto te realiseren, werd een netwerk van strategische wegen aangelegd.




  • De elektriciteitsvoorziening
    De stroomvoorziening van de Maginotlinie. In gele vlak A2(Fermont) Het transformatorstation (thans afgebroken)

    Om de stroomvoorziening veilig te stellen, ging men vanaf 1936 de ouvrages verbinden met het civiele elektriciteitsnetwerk via betonnen transformatorposten. Voor Fermont stond het transformatorstation in Xivry-Circourt (sinds 2010 afgebroken). Via een bovengrondse leiding kwam de stroom met 65.000V binnen; in de post werd deze omlaag gebracht naar 17.500V en via een ondergrondse kabel naar Fermont getransporteerd. In het kader hiervan werd de electriciteitscentrale uitgebreid met een transformatorruimte; de werkzaamheden startten in maart 1939 en waren net voor het uitbreken van de oorlog gereed. Ook was het de bedoeling dat ouvrages elkaar onderling van stroom moesten kunnnen voorzien in geval van panne. Een verbinding tussen Fermont en Latiremont was in mei 1940 echter nog niet gerealiseerd.

  • De organisatie van het terrein
    Opstelling voor een tourelle démontable, bewapend met een 8mm Hotchkiss mitrailleur

    Na 1 januari 1936 werd de bouw van linie niet langer gecoördineerd door CORF. Met militaire handkracht, MOM (Main-d'Oeuvre Militaire), werden tientallen opstellingen gebouwd door de in de sector gestationeerde veldtroepen. Er werden kleine blockhaus voor een 25 mm of 47 mm anti-tankkanon of mitrailleurs gebouwd, open opstellingen voor een 65mm kanon. Zelfs oude Pamart-koepels en koepels uit oude forten werden hergebruikt. In hele sector Crusnes werden opstellingen voor een demontabele mitrailleurpost gebouwd, een Tourelle démontable. Rondom Fermont lagen er 23 stuks.




De geschiedenis van de bouw van Ouvrage Fermont Page title schrijf eens wat in het gastenboek home (terug naar de startpagina) stuur een email Drôle de guerre - de oorlog niet kwam

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op dinsdag 6 februari 2024